Zafirah

Jak vytvořit choreografii pro fantasy bellydance


Pokud jste opustili bezpečné vody tradičních směrů orientálního tance a vrhli se do víru fantazie, je třeba si uvědomit, že vás čeká možná mnohem více práce, než jste si mysleli. Už vám nebude stačit perfektní znalost interpretace orientální hudby, taneční technika a pěkný kostým – je třeba se na taneční vystoupení podívat z mnohem více úhlů, poněvadž se bude jednat více o divadelní číslo, než o „pouhý“ tanec.
Jakbylo řečenočlánku „Fantasy s fúzní styly orientálního tance a taneční pomůcky“ – fantasy bellydance by neměl být výsledkem toho, že tanečnice neumí nic pořádně a neví coby, spíše naopak. Tanečnice by měla znát orientální tanec, mít základy klasického a moderního tance a v mnoha případech i znalost herectví.
 
Jako první většinou přijde nápad, idea. Je jedno, zda vás inspiruje hudba, film, šaty, vystoupení jiné tanečnice nebo jakýkoliv jiný zážitek – každý svoje múzy potkáváme za jiných okolností. Pokud chcete tento svůj nápad prezentovat před diváky, musí být srozumitelný nejen pro vás, ale i pro ně. Ve fantasy bellydance bývá vystoupení více pocitové a osobní, a ne všichni je mohou pochopit. Nejlepší pomůckou bývá vžít se zcela do role, kterou chcete představovat, poněvadž pro vaše okolí je nejsnáze uvěřitelné, pokud prezentujete to, čemu sami věříte. Takže všechny vysněné princezny, čarodějky či bojovnice, které u mnohých zůstaly skryty někde v zasutých koutech vaší fantazie – do toho!
Velkým pomocníkem vám může být moderátor, který na základě povídání, které si sami sepíšete, publiku stručně vysvětlí, o co jde, a pokud je schopný, pozdvihne vaše vystoupení ještě o stupínek nahoru.Bohužel narazíte i na rádoby „vtipné moderátory“, kteří bez vašeho přičinění udělají z vašeho vystoupení frašku. Pokud někdo není v tomto ohledu soudný, nic s ním většinou neuděláte, a můžete jen doufat, že napáchaná škoda nebyla příliš velká.
 
            Hudba je základ – může vám při vystoupení velmi pomoci nebo vám prokázat onu „medvědí službu“. I průměrné či dokonce podprůměrné taneční schopnosti interpreta se mohou zdát úžasné, pokud dobře využije výraznou a líbivou hudbu. Naopak nevýrazná, příliš monotónní až nudná skladba shodí i sebelepší taneční techniku. Ideální je vytvořit přijatelný kompromis mezi „komercí“ a „uměním“. Skladby využívané pro fantazijní a fúzní styly mají větší či menší množství orientálních prvků, někdy vůbec žádné, „příběh“ si interpret vytvoří sám (Není dopředu daný jako např. u hudby pro raks sharki.). Nejlepší je vybrat skladbu, která je zajímavá a ve které s „něco děje“ tj. nejlépe když obsahuje střídání hudebních motivů, tempa a dobře znatelné zvukové efekty. Tyto efekty nám mohou při tvorbě choreografie posloužit jako mezníky při analýze daného kusu a dají se efektně využít pro použití tanečních figur či rekvizit, popř. osvětlení podia. Jak bylo uvedeno výše, vystoupení by mělo mít svůj nápad a příběh, který zanechá v divákovi emotivní doznění. Tuto náladu a pocit si divák odnáší domů, pokud se vám tanec opravdu povede, bude na něj dlouho vzpomínat. 
Délka vystoupení by měla být snesitelná pro účinkujícího i pro publikum, ideálně 3 – 6 minut, aby se divák nenudil a tanečník se neuštval do bezvědomí.
Skládání skladby z různých kusů od různých interpretů není nic neobvyklého a není nijak složité ani při použití běžné počítačové techniky. Výsledek by ale měl působit přirozeně, posluchač by přechody a usekávání neměl vůbec postřehnout. Kvalitně sestříhaná hudba je základem profesionálního vystoupení.
 
            Tanec a choreografie - pro mnohé podstata věci, je ale jen jednou ze součástí celku. Fantasy bellydance by si měl zachovat určitý orientální základ, který možno kombinovat s čím je libo: baletem, contemporary dance, bollywoodem, čínským tancem, bojovými sporty, flamenkem či irským tancem – fantazii se meze nekladou…Vše by ale mělo být propracované a dobře technicky zvládnuté.  
 
            Práce s prostorem patří ke každé jevištní prezentaci. Prostor nám může pomoct, ale i nepříjemně zavařit, což se týká hlavně exteriérových podií (Pokud jste někdy tančili se závojem či křídly v i poměrně slabém větru, víte, o čem je řeč.). Ve svém zájmu by se měl vystupující informovat o velikosti a povrchu jeviště, světelném vybavení a celkovém zázemí, aby mohl posoudit, zda je jeho choreografie na daném místě a v daném denním čase vůbec proveditelná, a vybavil se pro dané podmínky.
Praktičtější je vždy vystoupení nacvičovat pro menší prostor, protože roztahovat se můžete vždycky, ale podium se vám dle potřeb a přání nezvětší.
Pokud dospějete tak daleko, je užitečné se dopředu domluvit a poslat pořadateli představení hudbu a scénář předem. Pravdou je, že ve valné většině případů se tyto věci řeší až na místě pouze ústní domluvou a často pak vzniká mnoho zbytečných nedorozumění popř. až pokažených vstupů. Každopádně, pokud máte specifické požadavky na ozvučení a osvětlení, je užitečné vytvořit tzv. světelný a zvukový scénář, nejlépe formou tabulky.
 
Příklad:
 
Čas skladby akce zvuk světla
0:00 – 0:20 tanečnice stojí v zákulisí tichý úvod tma
0:21 – 0:35 příchod tanečnice rytmická část pomalé rozsvěcení
0:36 – 1:30 tanec na místě melodická část bodové světlo na tanečnici
1:31 – 2:00 tanec do prostoru rytmická rychlá část plné osvětlení, možno použít barevná světla teplých odstínů
2:01 odhození závoje gong ztlumit světla na pološero
2:03 - …atd.      
 
Dobré je též dopředu upřesnit styl a barvu kostýmu.
V případě, že by se osvětlovač chtěl využít vlastní múzy a nasvítit vás podle svého můžete jen doufat, že se mu to opravdu podaří a výsledek bude dle vašich představ.
Mnoho zvukařů vyžaduje nejen hudbu poslat předem, ale i dobře označené a identifikovatelné CD pouze s danou skladbou, které si převezme na místě. Ve vlastním zájmu doporučuji všem tanečnicím, aby tento požadavek splnily, nicméně ani to nemusí být zárukou, že vše proběhne bez problémů. Pro všechny případy je dobré mít sebou náhradní CD a hudbu na flash-disku.

Použití nejrůznějších rekvizit by mělo odpovídat dané choreografii, být přesně načasované a natrénované. Pokud je ta možnost, tak je velmi užitečné si zařídit spolehlivou a schopnou výpomoc na podiu, protože tanečnice, která si chystá sama před vstupem na podiu rekvizity a pak je po skončení vstupu sbírá a odnáší pryč, ubere celému číslu na momentu překvapení a celkovém uměleckém dojmu. Dobré je se dopředu informovat o tom, co v daném sále můžete použít a co ne (týká se hlavně ohně, vody, třpytek, které sypete po zemi…).

Kostým, doplňky a make-up patří neodmyslitelně ke každému tanečnímu vystoupení a ten správný kostým může být nejen využit jako taneční pomůcka, ale hlavně jako součást vstupu jako takového, která umocní celkový dojem z tance. Ke kostýmu samozřejmě patří i vhodné doplňky a make-up. Líčení lze využít jevištní až divadelní, záleží na konkrétním vstupu. Každá tanečnice by měla občas absolvovat sezení s vizážistou, který jí poradí, jaký způsob líčení se na ni hodí. Měla by znát svůj barevný typ. Služeb vizážisty doporučuji využít při focení (na web, letáčky). Výsledný efekt se vyplatí.
Speciální fantasy ošacení většinou nepochází z komerční produkce kostýmů. Tanečnice si je hodně často tvoří samy nebo si je nechají vyrobit na zakázku, poněvadž se jedná o tematicky laděné kusy, mnohdy bližší kostýmům divadelním. Nevýhodou těchto oděvů bývá, že jsou většinou použitelné jen pro jedno konkrétní vystoupení. Při navrhování kostýmů je vhodné si nastudovat historické materiály. Platí hlavně pro gothic bellydance (éra rokoko, viktoriánský styl, punk…), medieval fusion, čínský tanec atd. Kostým by měl být efektní, ale hlavně by se v něm mělo dát tančit. Proto tady ještě důrazněji platí: kostým před vystoupením vyzkoušet na tréninku, abyste se pak nedočkali nějakého nepříjemného překvapení…to samé se týká šperků a ostatních doplňků.

Záměrem tohoto článku bylo takové malé shrnutí toho, co je vše třeba zajistit pro zdárný průběh vystoupení ve stylu fantasy bellydance. V různých úpravách a modifikacích platí samozřejmě i pro jiné taneční směry.
Takže čiňme se a tvořme, vždyť tanec je, bezesporu, úžasná činnost a zábava!